Politici cestovnému ruchu iba škodia
Od začiatku existencie samostatného Slovenska sa od politických predstaviteľov dozvedáme, aký obrovský potenciál má cestovný ruch. Ale stále zostáva len pri slovách a pripadá mi to, ako keby sa politici vyjadrovali o nejakej úplne inej krajine. Cestovný ruch sa podieľa na HDP v našej krajine približne 2,5%, v susednom Rakúsku je to vyše 20%.
Na riadiacich postoch vo verejných organizáciách cestovného ruchu sa striedajú politickí nominanti. Tí sa stretli s cestovným ruchom snáď len ako účastníci nejakého zájazdu. Ale pre všetkých platila jedna dôležitá podmienka. Boli členmi nejakej politickej strany, alebo boli na ňu napojení. Politici rozhodujú v tejto krajine o mnohých veciach, kde by bolo jednoznačne potrebné pôsobenie odborníkov. Ich hlavným záujmom je mať kontrolu nad finančnými tokmi.
Štátnu Slovenskú agentúru cestovného ruchu (SACR) poverenú propagáciou krajiny v zahraničí viedli ľudia rôznych profesií, ale prakticky nikdy odborník z cestovného ruchu. Keď sa pozrieme na prácu českej CzechTourism, tak skutočne nie je čo porovnávať. Rozdiel nie je len v peniazoch, ale predovšetkým v ľuďoch a v ich záujme o prácu a jej zlepšovanie. Pri prezeraní českých prospektov s jednotným vizuálom a prehľadným usporiadaním informácií má potenciálny klient chuť ísť sa na dané miesta pozrieť. Naša propagácia nie je nijako koordinovaná z centra, každý subjekt si vydáva také prospekty aké chce, resp. na aké má peniaze.
Lepšie to nie je ani na komunálnej úrovni v hlavnom meste. Začiatkom minulého roka vznikla Oblastná organizácia cestovného ruchu, ktorá na zviditeľnenie v zahraničí používa anglický názov Bratislava Tourist Board. Organizácia združuje aj súkromné subjekty cestovného ruchu, ale hlavné slovo majú predstavitelia mesta, ktorých je v osemčlennom predstavenstve polovica. Z toho vyplýva, že všetko sa robí tak, ako chcú predstavitelia mesta, resp. politické strany, ktoré ich tam nominovali. A preto je aj tam situácia taká, aká je.
V januári sa konala výstava cestovného ruchu Ferienmesse vo Viedni. Expozícia našej krajiny dostala novú podobu a už sa začína približovať prezentáciám krajín, ktoré pre rozvoj cestovného ruchu niečo robia. Naďalej je však slabá ponuka propagačných materiálov, ktoré nedokážu zaujať. Slovensko vždy reprezentujú nejaké subjekty, ktoré za možnosť vystavovať zaplatia 500 eur a propagujú len svoje aktivity. Návštevník veľtrhu nedostáva ucelenú informáciu s konkrétnymi ponukami na cestovanie a poznávanie.
Naša krajina bola tento rok po prvýkrát partnerskou krajinou na prestížnom veľtrhu turizmu CMT v nemeckom Stuttgarte. Naša účasť bola najvýznamnejšou prezentáciou Slovenska v západnej Európe za obdobie samostatnosti. O mediálnu prezentáciu sa postarali predovšetkým nemeckí novinári. Napriek významu tohto podujatia Slovensko prezentovali staré prospekty, ktoré majú peknú grafickú úpravu avšak slabú výpovednú hodnotu a vyslovene len imidžový charakter. Záujemca sa nedozvedel, ako má k nám prísť, čo môže kde vidieť, kde môže na konkrétnych miestach bývať. Záujemcom o cyklistiku a caravaning sa poskytli jednoduché výtlačky mapiek campingov, žiaden solídny prospekt. Z tejto žiadanej oblasti turistiky sa nijaký subjekt zo Slovenska veľtrhu nezúčastnil. Ani sa nedivím, úroveň našich campingov silne zaostáva za požadovanou úrovňou západnej klientely. Pritom Česi majú pre túto oblasť spracovanú brožúru v rozsahu 74 strán.
Na veľtrhu sa predstavilo aj naše hlavné mesto. Za rok existencie BTB neboli jej predstavitelia schopní pripraviť jediný nový prospekt s výnimkou malej skladačky o pripravovaných podujatiach. Ale aj tá je neucelená. Keby sme nemali staré prospekty, tak tam nemáme nič. To je cesta, ktorou chceme získať nových návštevníkov našej krajiny, či nášho hlavného mesta?
Oficiálne osobnosti sa nechali počuť, že veľtrh bol pre nás veľkým úspechom. Je však ťažké posudzovať sám seba. Otázkou je, ako boli spokojní s úrovňou propagácie návštevníci nášho stánku a či na základe našej prezentácie Slovensko aj navštívia.
Peter Michalka
Článok bol verejnený v Hospodárskych novinách dňa 26.2.2013